BLOGGER BLOGGER TEGAR

Sunday, June 26, 2011

Rahsia Buah-buahan | BIRUMUDA91

Assalamualaikum dan salam sejahtera



banyak betul informasi yang dah kongsikan dengan readers semuakan.. takpe lah.. apa ilmu yang BM ada akan BM kongsikan dengan pembaca semua.. ilmu ni bukannya untuk sorang saja, untuk semuakan.. ilmu tu untuk diamalkan.. hee..

kali ni BM nak kongsikan pulak rahsia buah buahan..


Strawberi

buah perlindungan.. buah strawberi mempunyai antioksida yang tinggi diantara buah buahan utama dan melindungi badan daripada penyakit barah..



                                                      Jambu dan Betik

buah ini didalam carta tertinggi  untuk vitamin c.. mempunyai kandungan vitamin c paling tinggi.. jambu juga kaya dengan serat yang dapat mencegah sembelit.. betik kaya dengan karotin yang amat baik untuk mata..



Lobak merah

tumbuhan ini dikatakan mempunyai minyak dan vitamin yang lengkap seperti A B dan C, garam , potasium dan karotin.. karotin menghalang pertumbuhan dan pembiakan kanser manakala serbuk bijinya boleh diminum umpama teh untuk mengubati penyakit kembung perut di kalangan kanak kanak.. lobak merah juga berupaya mengurangkan kandungan gula dalam badan,mencegah kanser,mengubat kencing manis dan penyakit jantung..



Mangga

buah ini dipercayai berasal dari kawasan sekitar indonesia , selatan asia timur dan india.. buah mangga kaya dengan khasiat dan nilai pemakanan.. setiap 100g mangga didapati mengandungi 2.1g protein,0.5 lemak,14.1g karbohidrat, dan fosforus.. menurut masyarakat india, buah mangga sangat baik untuk perkembangan bayi dalam kandungan..

No comments :

MAIN SPONSOR

ASAL USUL KU

Blogger Perak - We Are Family