BLOGGER BLOGGER TEGAR

Tuesday, June 21, 2011

Apa Itu Syampu | BIRUMUDA91

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers .

syampu ? apa itu syampu ? siapa tahu apa itu syampu ? siapa tahu angkat mouse !! eh eh .. ada yang angkat tikus pulak .. hee .. okey , stop it .. macam budak sekolah rendah pulak kan .. sebenarnya BM nak kongsikan dengan korang bagaimana wujudnya istilah syampu ni ..

gambar hiasan

kalau mengikut mykamus.com , syampu ini adalah sejenis liquid yang berbuih dan digunakan untuk membasuh rambut . betullah tu kan .. syampu untuk rambutkan ..

syampu boleh diistilahkan sebagai bahan pencuci untuk membersihkan kotoran , debu dan segala permasalahan yang melekat di rambut dan kulit kelapa kepala .. sitilah syampu ini dieja sebagao shampoo dalam bahasa enggeris pada asalnya diambil dari perkataan hindi , " ch mpo " yang merujuk kepada perbuatan mengurut kepala menggunakan beberapa minyak khas untuk rambut ..

gambar hiasan

perkihdmatan 'ch mpo' kemudian diperkenalkan di england oleh seorang pengusaha benggali , sake dean mohamed ketika bekerja di london awal abad ke 19 .. bermula dari situ , perkhidmatan 'ch mpo' dikembangkan sehingga sake dean berjaya membuka salun kecantikan bersama isterinya berbangsa ireland .. semenjak itu , perkataan 'ch mpo' semakin terkenal dan sehingga ia disebut 'shampoo' oleh orang inggeris yang akhirnya perkataan itu kekal dan berkembang sebagai perkataan yang merujuk kepada segala jenis produk cucian jagaan rambut ..

so , korang dah tahukan asal usul perkataan syampu ni . syampu=shampoo=ch mpo .. so , asalnya perkataan syampu ni berasal dari bahasa hindi okey . korang dah tahu ke jenis jenis syampu dipasaran sekarang ? belum kan .. KLIK SINI . klik SINI untuk membaca entri merawat guna petua untuk rambut ..

" sharing is loving "

2 comments :

Fyqa said...

berilmu enrty ni ;)

☀ Izzaty Hedry☀ said...

thnx 4 info.. sympoo dove nie xboleh pkai ..sbb ada msok bhan y xd bnarkan xslap zaty laa
apa tu sitilahn sebagao ?..;p..

MAIN SPONSOR

ASAL USUL KU

Blogger Perak - We Are Family